مبادرة للتبرع بالاعضاء بعد الوفاة - FeLocal | Small Businesses in Bahrain | Local Businesses Hub
Charity - اعمال خيرية, Great idea - فكرة حلوة

مبادرة للتبرع بالاعضاء بعد الوفاة

صار لي فترة اتابع اكاونت على انستغرام اسمه
وهو اكاونت تطوعي هدفه زيادة الوعي بأهمية التسجيل
للتبرع بالاعضاء بعد الوفاة في البحرين
بصراحه شي حلو وايد اننا نجوف مثل هالمبادرات اللي تستخدم
وسائل التواصل الاجتماعي مثل الانستغرام عشان تسوي شي
ايجابي للمجتمع وبمبدأ تطوعي 
وانا وايد استفدت من المعلومات اللي فيه وتفاجأت لما اكتشفت انه في مكان رسمي ومعتمد للتسجيل التبرع.
حبيت انقل لكم بعض المعلومات اللي ذكروها في أكاونتهم بالنسبة للتبرع :
– يجب أن لا يقل عمر المتبرع عن 21 سنه 
– يجب احضار عدد 2 من الشهود للتوقيع على استمارة التسجيل
– مكان التسجيل في مركز المؤيد لامراض الكلى في مجمع السلمانيه الطبي 
من الاحد الى الخميس من 3 – 8 مساء
– للمتبرع الحق في اختيار الاعضاء التي يرغب بالتبرع بها بعد وفاته وذلك عن طريق تحديدها في استمارة التسجيل
وهذي جزء منقول من الاكاونت 
” الغرض من هذا الحساب : هو نشر الوعي بين المواطنين البحرينيين حول مسألة السجل الخاص للتبرع بالأعضاء البشرية في البحرين ، حيث انه من المحزن ان الكثيرين غير مطلعين على هذا المشروع.
وذلك يعني انه بعد الوفاة سوف يتم الاستفادة من الاعضاء البشرية للمتوفين المتبرعين لإنقاذ حياة ما لا يقل عن ٨ أشخاص ممن يعانون من أمراض مختلفة مثل ( أمراض الفشل الكلوي ، امراض القلب ، امراض فشل الكبد، الخ). في الحقيقة ان وزارة الصحة تقدم مثل هذه الخدمة للجمهور ، الا انها تفتقد الى وعي مجتمعي بشانها .

معظم الناس يعتقدون ان هذه العمل يقع في خانة المحرمات ، الا انه في الحقيقة ليس كذلك إطلاقا ، فهو بمثابة صدقة جارية في ديننا الحنيف وهو مشروع وحلال في مختلف الأديان ( الاسلام، المسيحية واليهودية). تم إبرام اتفاقية بين مملكة البحرين والمملكة العربية السعودية للتعاون فيما بينهما والعمل معا لتأمين احتياجات المواطنين البحرينيين فيما يخص بزراعة الأعضاء باعتبارنا متأخرين من الناحية الطبية في هذا المجال مقارنة ببقية دول مجلس التعاون الخليجي. حيث ان كل عمليات زراعة الأعضاء تتم اليوم في المملكة العربية السعودية بواسطة مختصين في هذا المجال والذين يتمتعون بخبرات واسعة . انني ادعو لتعميم هذا التوجه بين الناس حيث ان الخيار الاخر المعتمد حاليا هو قيام الناس بشراء اعضاء بشرية من دول متخلفة او اقل تطورا لتلبية احتياجاتهم ، والتي تواجه العديد من الصعوبات في الوقت الحاضر :
١- من حيث تكلفتها المالية العالية بالنسبة للوضع المادي للكثير من المرضى.
٢- فضلا عن اعتبارها مسالة غير إنسانية ، لكونها تعطي الأولوية المقتدرين ماليا على حساب الاخرين العاجزين ماديا.
٣-بالاضافة الى ذلك تعتبر هذه الممارسات خطيرة وغير شرعية قانونيا في هذه المناطق من العالم، رغم انها تمارس في السوق السوداء المشبوهة من خلال قوانين فضفاضة لا يتعد بها.
من الصعوبة شراء الاعضاء البشرية من دول متقدمة مثل ألمانيا، الولايات المتحدة، المملكة المتحدة لطبيعة القوانين والإجراءات المنظمة لمثل هذه العمليات . فضلا عن صعوبة الحصول على مقعد فارغ في قوائم الانتظار الخاصة بهذه الدول ، حيث ان الأولوية دائماً تعطي لمواطني هذه الدول ). علينا العمل معا كفريق واحد من اجل حث البحرينيين على التسجيل في هذا السجل الخاص بالتبرع بالاعضاء البشرية آخذين بالاعتبار قوائم الانتظار الطويلة التي يزخر بها مستشفى السلمانية ومستشفى قوة دفاع البحرين . وان الناس بدؤوا يفقدون الأمل . “

وللي حاب يتعرف أكثر على هالمبادرة يقدر يتابعهم على انستغرام

أو يزور دوحة عراد يوم الخميس 19 ماس 2015 الساعة 4-9 مساء
عندهم ندوة تعريفية بحضور الاطباء والشخصيات الدينية وتقدرون تسجلون للتبرع بعد

 

I have been following on instagram for a while now, and it 
makes me so happy and proud to see social media used for a great cause like this.
First of all the account is not under any official entity, it is purely a personal intitiave trying to raise awareness about the importance of registering for organ donation in Bahrain. 
I personally found the information in the account very useful, I had no idea before 
that we could register for organ donation in Bahrain.

Some of the other facts I got to know were :
– you should be at least 21 years old to register
– you need to bring 2 witnesses to sign your registeration form.
– registeration is at Al Moayyad Unit for Kidney Diseases at Salmaniya Medical Center 
Sun-Thursday from 3-8 pm
Below is a snippet from the account : 

 ” Objective of this account: is to make Bahrainis aware that there’s an organ donation registry in Bahrain (which sadly, most people are not aware of).. This means that after you pass away, your organs could be used to save at least 8 sick people’s lives that are suffering from either (Kidney disease, heart failure, liver failure ex/). This is a service the Ministy of Health offers, but there is not much awareness about the subject.
Most people think it’s haram.. But it’s not, it’s actually considered sadaqa jariya in Islam and is permitted and Halal in all major religions (Islam, Christianity, and Judaism). The Kingdom of Bahrain and the Kingdom of Saudi Arabia have an agreement to work together on serving Bahrainis needs for transplants since we are really behind in this field medically compared to other GCC countries. Today all transplants of this kind are done in Saudi with specialist in the field that have so much experience.. I am advocating for this cause since the only other option people with organ failure have for transplants is buying the organ from the less developed nations but there are many issues with this:
1- Other then it being very expensive for most
2- It’s inhuman since it gives the rich an upper hand over the poor)
3- It’s extremely dangerous and illegal to get medical procedure done in those parts of the world, although it happens through the black market and lose regulations.
It is impossible to buy an organ in developed nations like Germany, USA, and the UK to buy and sell organs (where you would typically want a complicated procedure like this to be done although it’s very difficult to get on their waiting lists of you ever needed an organ since organs are very scarce and go to the countries nationals before others).. We must work together as a UNIT and get Bahrainis registered to be able to make the most use of this since today we have very long waiting lists in Salaniya and BDF alike.. People are losing hope and I want to bring back the HOPE! So help me spread awareness about this cause..”
So please follow on instagram, and to find out more infromatin
you can visit Dohat Arad on Thursday 19th March 2015 from 4- 9 pm
where a talk will be held about the topic with doctors and religious figures to answer
your questions and you will be able to register on site as well. 


About the author

Relative Posts